stäng
Fysio har ändrat namn till FysioScience

Det nya namnet lyfter fram vår vetenskapliga förankring och innehållet kommer även fortsättningsvis täcka både inhemska och internationella nyheter.
Du kan förvänta dig samma höga kvalitet av artiklar inom forskning och praktik som tidigare.

Vi önskar dig fortsatt trevlig läsning!

Redaktionen
FysioScience, Aktuellt inom fysioterapi

Ur tidigare nummer

På den här sidan finns ett urval av korta sammanfattningar av FysioSciences artiklar.
Om du vill läsa hela artikeln så kan du beställa den från oss, antingen som pappersversion eller som pdf.

Priset för de artiklar du hittar på denna sida är SEK 59 inkl moms. Artiklarna kan
beställas på svenska, norska eller danska. För beställning, ring 08-684 387 47
eller skicka en internetbeställning.

Arbetsmaterial för patienter med smärta (boktips)

Långvarig smärta är en vanlig anledning att söka fysioterapeutisk konsultation. Nyare forskning fokuserar och visar alltmer på hur viktiga de kognitiva processerna är för att kontrollera och hantera långvarig smärta. Greg Lehman, fysioterapeut och kiropraktor, har sammanställt ett arbetsmaterial, en pdf-bok, för att lära patienter att förstå hur vi människor upplever smärta och vad vi kan göra åt den.

Källa: Titel: Pain education workbook
Författare: Greg Lehman
Språk: Engelska
Laddas ned från: greglehman.ca

Fysios twittrare Sebastian Levander, leg fysioterapeut, har gjort en svensk översättning av pdf-boken, med titeln Smärtans principer. Den kan laddas ned från lewander.org.